söndag 30 oktober 2011

Prius-däck, Hitachi-bromsar, Subaru-boxer

Tankeretande långkok av japanskt storkök aka FT-86 äntligen given arg rattrundningar av CAR. Läs mer efter hyperhoppet:

http://www.carmagazine.co.uk/Drives/Search-Results/First-drives/Toyota-FT-86-coupe-2012-CAR-review-/

Mercedes för BMWs I-6 tradition vidare

Intressant tidbit. Mercedes styrelse har grönljusat nästa generation motorfamilj och oväntat återupplivas motorkonfigurationen rad-sexan. En konstruktion som BMW honat till perfektion och nu i downsizing- och turbofierade tider övergetts i viss mån för stressfläktade radfyror.

Car vet mer:

http://www.carmagazine.co.uk/News/Search-Results/Industry-News/Merc-to-revive-straight-six-engines-plus-4cyl-and-smaller-V8s/

fredag 28 oktober 2011

Fredagsmys

Nissan GT-R. Uppdaterad, honad, perfekterad. Igen. Åtföljs av polerad tid runt den där banan i de sydtyska bergen.

En vän sade en gång att japaner inte vet vad "det går inte" betyder. De säger istället: "det blir mycket svårt", i fallet GT-R likaställt med fem års utveckling när Carlos Ghosn specificerade R35 och de egenskaper han begärde av slutprodukten.

Länkhopp för mer information...

http://www.worldcarfans.com/111102737709/2013-nissan-gt-r-to-be-8-secs-faster-around-nrburgring

Och projektledaren förklarar GT-R 2012 här:

http://www.pistonheads.com/news/default.asp?storyId=24584

måndag 24 oktober 2011

McLaren MP4-12c + Nürburgring + SportAuto

Horst Von Saurma och McLaren MP4-12c gör Ringen. Vad blir tiden?

http://www.worldcarfans.com/111102437600/mclaren-mp4-12c-nrburgring-lap-time-by-sport-auto-video

McLaren F1 part II

McLaren förbereder tester av sin kommande hypersportbil, kallad "BigMac" i brittisk media" och varenda bensinskalle värd oktanet i blodet borde lystra uppmärksamt på denna nyhet. Ron Dennis utlovar prestanda som överglänser varje hyperbil hittills skapad, Bugatti Veyron SuperSport inkluderad. Intressant.

http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/259591/

Sjunde generationens tre-serie: the dirt

Sjätte-generationen av BMWs tre-serie har just begått sin världspremiär till överlag goda vitsord. Autocar spekulerar i hur den nästkommande generationen kan komma att se ut tekniskt och det är intressant läsning. Mer info efter hyperhoppet.

http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/259709/

måndag 26 september 2011

BMW M5 äntligen testad... i positiv favör

Så har äntligen F10 M5-embargot släppt och de initiala testerna är relativt positiva, gnäll om im-precis styrning, viss turbofördröjning och den ofrånkomliga karaktärsförskjutningen iom övergången från hysteriskt varvande NA V10 till V8 kryddad med två turboaggregat. Där det maximala vridmomentet tidigare producerades över 6000 rpm, ger F10 sitt maximala ork från knappa tomgångsvar; 1500rpm. Momentklippan som ligger lika platt som AyersRock över hela registret ger förutom sann effortless motoring också den något matta bieffekten att man egentligen inte behöver varva sig upp i den högre motorstratosfären. En något avtrubbad, mjukare upplevelse.

Autocar är i stort imponerade av BMW M5 och ser i princip alla konkurrenterna hasta mot ritborden för att möta det nya motståndet...

http://www.autocar.co.uk/CarReviews/FirstDrives/BMW-5-Series-M5/259268/