En unik V12a utvecklar 800 hästkrafter som med hjälp av ett KERS-system toppar 950 under korta stunder. Vmax sägs vara kring 370 km/h och resan dit kan räknas i futtiga sekunder. Den mest imponerande siffran anser Automobiliana vara bilens ytterst låga vikt. Elmotorn väger i sig 150 kilo och ändå stannar vågen på ynka 1280 kg. En mycket respektingivande siffra och en klar signal på att ingenjörerna i Maranello tagit sitt uppdrag på största allvar.
Bilar, fordon och människorna där bakom. Kan också innehålla spår av andra precisionsproducerade ting.
torsdag 31 januari 2013
Ferrari F150 i siffror...
som i Matrix.
En unik V12a utvecklar 800 hästkrafter som med hjälp av ett KERS-system toppar 950 under korta stunder. Vmax sägs vara kring 370 km/h och resan dit kan räknas i futtiga sekunder. Den mest imponerande siffran anser Automobiliana vara bilens ytterst låga vikt. Elmotorn väger i sig 150 kilo och ändå stannar vågen på ynka 1280 kg. En mycket respektingivande siffra och en klar signal på att ingenjörerna i Maranello tagit sitt uppdrag på största allvar.
En unik V12a utvecklar 800 hästkrafter som med hjälp av ett KERS-system toppar 950 under korta stunder. Vmax sägs vara kring 370 km/h och resan dit kan räknas i futtiga sekunder. Den mest imponerande siffran anser Automobiliana vara bilens ytterst låga vikt. Elmotorn väger i sig 150 kilo och ändå stannar vågen på ynka 1280 kg. En mycket respektingivande siffra och en klar signal på att ingenjörerna i Maranello tagit sitt uppdrag på största allvar.
Chris möter Ferrari 458 Spider...
till slut. Efter hans inte helt uppskattade tell-all om Ferraris sätt att tilta alla tester i deras favör, fann Chris Harris sig utsparkad från listan av godkända journalister. På något sätt har han dock hamnat bakom ratten på en 458 Spider och trots att bilen är ett drygt år gammal redan så är en ny episod av "`Monkey` Harris Kör XXX" alltid lika emotsedd...
BMW M4 Concept avbildad
Och wow, med risk att plocka varenda klichè från ordträdet, en tystlåten asfaltsbuse med en aura av outslitlig pondus är vad som syns nedan. Automobiliana trodde sig vara säker på att E92 var så förfinad och tidlöst återhållen som bara en dunder-bumse från München kunde vara, men F30M ser skarpt spektakulär ut. Maskinmässigt ruvar en rak turboladdad sexa under motorhuven, vilken producerar give-or-take lika många hästkrafter som V8an den efterträder. Till gagn för daglig körbarhet vrider dock de sex tvångsmatade cylindrarna ur sig i runda slängar 130Nm mer än tidigare, till en slutsumma gott och väl på andra sidan femhundra newtonmeter.
Rent linjespel med radie-stinn frontspoiler
Rent linjespel med radie-stinn frontspoiler
McLaren avdraperar MP4-28
En intressant vinkel i den decennielånga kampen mellan Ferrari och McLaren är att deras bilar inför 2013 båda har blivit utvecklade i Toyotas vindtunnel. James Allen var på plats under dagens presskonferens och har tittat lite närmare på Rons Formel 1-bil... Automobiliana finner det dock mest anmärkningsvärt att vi troligtvis inte kommer få se Lewis Hamilton bakom ratten... Hans gula hjälm i sittbrunnen på en silvermålad McLaren är ikonisk.
Well, nothing lasts forever...
http://www.jamesallenonf1.com/2013/01/fastest-car-of-2012-made-even-better-technical-analysis-of-new-mclaren/
http://www.mclaren.com/formula1/mp4-28
Well, nothing lasts forever...
http://www.jamesallenonf1.com/2013/01/fastest-car-of-2012-made-even-better-technical-analysis-of-new-mclaren/
http://www.mclaren.com/formula1/mp4-28
Bugatti Veyron motioneras
Bara för att vi är ett gäng enkla sällar som gillar ren, rå, omruskande fart så ger vi detta klipp två tummar upp. En ägare försöker maxa sin Veyron men når `bara` 351 km/h...
Låt oss påminna om att Volkswagen är den kända världens mest imponerande tillverkare. Varför? För att de grönljusat projekt Super-Veyron med en omtisslad effekt av 1600hk. Toppfart? Fel sida om 450 km/h, 290 mph, 446.7 km/h sägs Veyron med stort S på bröstet göra vid full pelle... Kom igen Dr. Herr Professor Ferdinand Piëch, vi vet att du är en hetlevrad bensinskalle med tysk precisionskonst rinnande genom oljeomloppet, make it 450 even!
Nästa generation S-klass byter styrdon och kommandobrygga
Bilden nedan sägs föreställa instrumenteringen i den nya generation S-klass som står i kulisserna och trampar inför sin snara officiella introduktion. Noterbart är den två-ekrade ratten, de dubbla fullkomligt gargantiska LCD-skärmarna som för tankarna till rymdskeppet Enterprise i serien StarTrek och de klotrunda ventilationsutblåsen. Märkvärdigt hur ovant denna naturliga form ter sig efter otal år med rektangulära utblås...
http://www.worldcarfans.com/113013053232/2013-mercedes-benz-s-class-interior-cabin-spied
http://www.worldcarfans.com/113013053232/2013-mercedes-benz-s-class-interior-cabin-spied
Ron Dennis McLaren fyller halvtid
Femtio år är en anselig mängd tid och under merparten av dessa år har McLaren gått i bräschen för innovation och ingenjörskonst. Autocar går igenom Woking-företagets milstolpar på andra sidan hyperlänken...
McLaren P1 - snart avtäckt
McLaren P1 - snart avtäckt
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)