onsdag 7 september 2011

Jag har tagit upp segling - i bilen

Under vår bilsemester i Tyskland så fann vi oss själva körandes i relativt hög och jämn fart. Jag hade sett framemot detta då Saaben inte har spottat många gånger i glaset här hemma i Sverige, stadskörd som den är. Uppemot en och en halv liter milen är dess horribla modus operandi och jag hade sett framemot att undersöka aktivt hur pass lågt jag kan pressa förbrukningen. Som ett led i detta korståg mot den glupska 2.3 liters radfyran, så började jag i långa nedförsbackar föra växelväljaren till neutral och sonika rulla ned för den kuperade terrängen. Och hey presto, 0.1l/100km kunde medelförbrukningen sänkas om högerpedalen innan hade hanterats mjukt och ömsint. Och vad sysslade jag då med med ett ord som du kommer höra mer av? Segling.

 Ett begrepp jag tror kommer introduceras för gemene chaufför inom en relativt snar framtid. Tågvirke, tampar och storsegel ej nödgade. Vad som syftas är att motorn frikopplas från resten av drivlinan vid gynnsamma omständigheter, läs: i nerförsbacke där bilen förflyttas medelst gravitation och eget moment. Bilen frihjular i princip med resten av den friktionsglupska, motarbetande drivlinan subtraherad ur ekvationen.

Volkswagen kommer införa denna funktion i vissa energisnåla fordon, BlueMotion och jag tror att fler tillverkare kommer forska i detta område i bränsleekonomins förtecken. Detta är bra för alla och tyder på att ingen sten lämnas ovänd i arbetet med optimering av bilen som ett relevant fordon idag och imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar