Så, äntligen, dras skynket av Ferraris 599-ersättare, länge kallad 620GT, F12 Berlinetta. 6.3 liters V12 producerandes 730 hästkrafter och strax över 700 newtonmeter av vridmoment. Kraftkällan är parad med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda som matar bakhjulen via Ferraris E-Trac och en rad andra elektroniska hjälpkörprogram. Det måhända mer relevanta måttet på prestanda i dessa kraftstinna dagar är noll till dubbelhundra. Tidsåtgång? 8.5 sekunder vilket är en hel sekund kvickare än självaste Ferrari Enzo. Denna V12a kommer också återfinnas i Ferraris superbil och Enzo-efterträdare som kommer avslöjas till hösten.
Andra områden att märka är aktiv aerodynamik där till exempel de keramiska bromsarna först vid behov förses med kylluft via ett reglerbart luftintag. Det HMI som Ferrari pionjerade på 458 och FF återfinns också i F12, där flertalet vred, strömbrytare och kontroller återfinns direkt på ratten.
Desigmmässigt... En lång snok, kort rumpa med markerade höfter och en visuell friktionshake i from av vågen som beskrivs på långflanken. Luftutsläpp, en del av den avancerade aerodynamiken. Ett grinande brett gap till grill därfram med två ögon och Dame Edna-glasögon. Ferraris finest hour?
Autocar, CAR och EVO har mycket mer info:
http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/261526/
http://www.carmagazine.co.uk/News/Search-Results/First-Official-Pictures/Ferrari-F12-Berlinetta-2012-first-official-pictures/
http://www.evo.co.uk/news/evonews/279502/new_ferrari_f12_berlinetta_revealed.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar