Automobilianas tankar kring Ron Dennis hybridhyperbil P1? Organisk, destillerad, komplicerad, fokuserad. Återstår att se om det unika IP som Dennis, Sheriff
et al dragit i pressen, "världens bästa sportbil på väg och bana" kommer göra sig i den verkliga världen utanför Woking-företagets simulator. Elmotorn som står för ett par hundra newtonmeter och tresiffrigt antal hästkrafter doftar också en smula av tidens vind; kommer det måhända kännas lika relevant som etanolbränslet gör idag om ett par år? Att packa ett saftigt batteri med tillhörande motor kostar i dynamik och vikt och det skall bli intressant att ta del av bilens tekniska dokumentation. Likaså från Ferraris kommande F150 som också parar en otto-motor med en elektrifierad hjälpdrivlina. Porsches 918 Spyder har, kan man argumentera, fått betala relativt dyrt för sin stämpel som en "grön" superbil genom sin i sammanhanget mycket höga vikt på 1700 kilogram.
De 375 som kommer bli en otvetydigt lycklig ägare av McLarens finaste kommer nog vara nöjda oavsett; de blir ägare till en fascinerande ingenjörsdrivet kreerad skapelse som vi misstänker kommer leverera en utan-på-skinnet upplevelse...
Hör vi sub-en minut tio sekunder runt TopGears testbana?
Autocar jämför P1 med ett gäng gräsklippare... 300 km/h kommer nås fem sekunder kvickare än farfar F1.
Undrar hur denna interiör kommer åldras...
Intressant vinkel, notera de aktre luftintagen modellerade efter McLaren-logotypen och hur rent gargantiskt gigantisk "vindrutan" är och hur den sveper från djupt nere i fotboxen till motorrummets ventilationsslitsar.
Plats för vägvinnande långfärdskomfort parat med `Ringen-tämjande asfaltsrivande fokus. Enligt McLaren.
Hybrid. It`s the latest yo!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar