onsdag 27 februari 2013

McLaren P1 äntligen officiellt avskynkad

Automobilianas tankar kring Ron Dennis hybridhyperbil P1? Organisk, destillerad, komplicerad, fokuserad. Återstår att se om det unika IP som Dennis, Sheriff et al dragit i pressen, "världens bästa sportbil på väg och bana" kommer göra sig i den verkliga världen utanför Woking-företagets simulator. Elmotorn som står för ett par hundra newtonmeter och tresiffrigt antal hästkrafter doftar också en smula av tidens vind; kommer det måhända kännas lika relevant som etanolbränslet gör idag om ett par år? Att packa ett saftigt batteri med tillhörande motor kostar i dynamik och vikt och det skall bli intressant att ta del av bilens tekniska dokumentation. Likaså från Ferraris kommande F150 som också parar en otto-motor med en elektrifierad hjälpdrivlina. Porsches 918 Spyder har, kan man argumentera, fått betala relativt dyrt för sin stämpel som en "grön" superbil genom sin i sammanhanget mycket höga vikt på 1700 kilogram.

De 375 som kommer bli en otvetydigt lycklig ägare av McLarens finaste kommer nog vara nöjda oavsett; de blir ägare till en fascinerande ingenjörsdrivet kreerad skapelse som vi misstänker kommer leverera en utan-på-skinnet upplevelse...

Hör vi sub-en minut tio sekunder runt TopGears testbana?

                          
Autocar jämför P1 med ett gäng gräsklippare... 300 km/h kommer nås fem sekunder kvickare än farfar F1.

 
 
Undrar hur denna interiör kommer åldras...

 
 
Intressant vinkel, notera de aktre luftintagen modellerade efter McLaren-logotypen och hur rent gargantiskt gigantisk "vindrutan" är och hur den sveper från djupt nere i fotboxen till motorrummets ventilationsslitsar. 

 
 
Plats för vägvinnande långfärdskomfort parat med `Ringen-tämjande asfaltsrivande fokus. Enligt McLaren.

 
 
Hybrid. It`s the latest yo!

 
 
 
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar