lördag 9 mars 2013

Porsche 991 GT3: ett skarpare förarverktyg

Så är den då officiellt introducerad, Porsches nyutvecklade GT3. En vagn för den petige föraren, han som kräver omedelbar turn-in och respons från bilens alla kontaktytor. Noterbara nyheter? Fyrhjulsstyrning som beroende om bakhjulen styr med eller mot sitt främre syskonpar, virtuellt förlänger eller forkortar hjulbasen till förmån för högfartsstabilitet och kurvkramar-kapabilitet. Att GT3 nu för första gången erbjuds utan ett manuellt växellådsalternativ ser vi på Automobiliana som en teknologisk gammelget som borde mött ättestupan för minst en generation sedan.

Hur den är att köra vet ingen. Än. A spekulerar vilt (well...) att upplevelsen kommer domineras av en taktil lätthet från ratt och bil parat med ett omedelbart gensvar från detsamma. Mer av allt och mindre på samma gång...

                                                            Plats för furiös förarfokusering...

 
inbäddad och onbonadmed alcantara och mocka. Suger upp eventuell perspiration mycket väl med...

 
Stannar. Fort.

 
Mm, luft in där.

 
Hm, jo, det funkar men akterkastellet är HÖGT.

 
Ilska kommer snart utlösas i nosens riktning.

 
I sitt naturliga habitat.

 
En doft av kit-car i denna vinkel dessvärre. Hagelbössa-avgasutblås är en GT3-specialitè...








Och en gnutta video på feat. GT3 och dess än mer vässade syskon GT3 Cup...




http://www.autocar.co.uk/car-news/geneva-motor-show-2013/geneva-motor-show-porsche-911-gt3

http://www.evo.co.uk/news/evonews/287926/2013_Porsche_911_GT3_news_and_pictures.html

http://www.evo.co.uk/news/evonews/288397/porsche_911_gt3_picture_gallery.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar