fredag 19 oktober 2012

Mercedes ökar och sänker

Kommande ansiktslyftet av E63 AMG vässas as we speak av Affalterbach-ingenjörerna och efter ett drygt decennium av generationsskiften och motorbyten (kompressormatad 5.5 liters åtta-burkat vinkeljärn via en 6.2 liters NA-åtta till en bi-turboaspirerad spis), har den producerade prestandan legat mer eller mindre stagnant. Om man nu finner fyra och en halv till hundra och en handfull fler sekunder till dubbel-hundra som letargisk...

Döm då om vår förvåning då rapporten på WCF meddelar om en sänkning av 0-100 med en hel *sekund*, från 4.3 till 3.4 sekunder. Utveckling kära läsare. Hjälpfullt i sammanhanget är Mercedes system för fyrhjulsdrift kallad 4Matic och att AMG nu väljer att införliva fyrkrafs i arsenalen tyder på att vägs ände har passerats för hur många hästkrafter och `torques` som ett par bakdäck kan distribuera utan att överstressas och hissa vit flagg.

Noterbart är att Porsches 911 Turbo sedan mitten av nittiotalet driver med alla fyra och att modellens prestandasiffror under 997-generationen har fallit rejält. Resan till hundra kan avstökas på tiondelen under tre sekunder och hur Weissachs konstruktörskår kan förbättra denna siffra med introduktionen av 991 Turbo törs vi inte spekulera i förutom att de kommer göra det.  

Att nu Mercedes Benz väljer att inkorporera 4WD i sin M5-utmanare är ett intressant steg både ur komplexitets-, vikt-, effektivitets- och prestandasynvinkel. Audis motsvarande fyrhjulsdrivna modell RS6 lider av relativt grav övervikt, läs: väger mer än två ton. Nissans GT-R som också är bestyckad med drivna bak- och framaxlar är också en rätt saftig kluns på 1740 kilo. Münchens BMW M550xD driver också med alla, kanske ett måste då dess trippelblåsta sexa genererar en bit över sjuhundra newton av drivaxelsknäckande moment. Låt gå att karosskostymen är väl tilltagen i de exemplifierade bilarna.

Nå, 550 häst i icke Performance Package-specificerat utförande (lika mycket som dagens PP-kittade vagn) utlovar huvudsnurrande prestanda och 2014 års E63 kommer också se ut som om det faktiskt bor bortåt sexhundra hingst under huven med ett vältilltaget bodykit och ett matchande utmejslat och välventilerat ansikte.

Automobiliana konstaterar igen att det supersiffror som Bugattis Veyron dängde i våra oktanspinnande huvuden 2005 och som vi trodde aldrig skulle toppas... well, vi tar tillbaka det. Allting. Alltså, när det ryktas om en `Veyron II` så kan vi bara konstatera att vi lever i den bästa av tidsåldrar som fans av ottomotorn...

Och så lite bilder...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar