måndag 5 september 2011

BMW M5 diesel?

Hm, länge sedan en Mercedes 300D med turbokit ansågs upptempo. Diesel har onekligen setts med allt blidare ögon genom åren: partikelfilter och andra miljövänliga utvecklingsaspekter, trevlig körbarhet och en gynnsam ekonomi har tiltat bilbordet i dess favör.

BMW har legat i framkant med högprestanda-dieslar sedan mitten av nittio-talet och dagens rykte är vackert nog en logisk följd om möjligtvis en smula kärv att svälja för konservativa M-förare. Men. Med tanke på vilka fordon M-Motorsport har förädlat (X5, X6) och hur världen och i sin tur bilbranschen har evolverat, så borde inte detta rykte vara så oväntat. Enligt källor skall M5 erbjudas med en trippelturbomatad diesel med tillhörande monstruöst vridmoment. Siffror som nämnts är mellan 500 och 550 hk och en bra bit mer än de 500 lb/ft inch vridmomemntsom dubbelturbo v8an presterar i den kommande F10 M5. Uppemot och möjligtvis också bortom 650 lb/ft ryktas det om och artikelförfattaren ser detta som en både verklighetsförankrad som intressant utveckling av prestandasedanen såväl som vad detta betyder för framtiden och utvecklingen av liknande fordon. Till vardags är en diesel att föredra med dess trafiktempovänliga karaktär där vridmomentet erbjuds tidigt på varvräknarskalan. Som en ostressad vardagsracer kan 550XdM som det ryktas att bilen kommer kallas, vara M5ans jämlike med dess kollosala, köttiga vridmoment i mellanregistret.

Bentley vars drivlinor alltid varit fyllda till bredden med newtonmeter har experimenterat med dieselmotorer men har erkänt att det inte är aktuellt att erbjuda baserat på deras målgrupp av kunder och de geografiska lägen där Bentley är som starkast. Läs petroleumländer där diesel relateras med arbetsfordon.

Redan i hörsägensfasen kring F10 M5 så spekulerades det i huruvida BMW skulle erbjuda den kommande super-Bumsen med fyrhjulsdrift och detta verkar nu också bära en form sanning. Den trippelturboladdade "M5"an skulle presumtivt kallas 550XdM enligt BMWs nomenklatur. Där X står för fyrhjulsdrift på BMW språk. Kan tänkas att de på så vis också positionerar detta diesellok en aning ifrån M5 prestandamässigt och till vilken grad de kan balansera sport/vardagssättningar på chassi/dämpare/EDC/diff etc.
 Dubbelturbo E60 535d var/är en dieselbest och en unik vagn som Gavin Green på Car säger och trippelturbo-BMWn kan på sätt och vis gå vidare i dess fotspår.

Rykten säger att tre-turbon testas i X5an på bild här under. Om denna motor skulle gå i produktion kommer den sannolikt installeras i en rad andra BMW-produkter såsom 7-serien och X5. Detta faktum är också en intressant avvikare från hur M-Motorsport har arbetat tidigare. I princip varje M-bearbetad produkt har välsignats med en unik kraftkälla såsom M3s fyra och sedermera raka sexa och V8a som inte delats med några andra BMW-produkter. I framtiden ser det ut som motorer kommer delas mellan ett antal modeller såsom AMG har gjort med sina 55-och 63-serier tillexempel.


Rudolf Diesel ler oavsett i sin himmel...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar