Nå, sällan är det lågpotenta bilar som det skrivs spaltmeter om när sekunder skall klyvas på Nordslingan och det är det inte heller denna gång. Lexus decennielånga halo-projekt LFA har setts över sedan den lanserades förra året och kallas nu Nürburgring Edition för att hylla dess seger i ett långlopp på sagda bana. Efter lätt motormassage producerar nu den gudomliga V10-an 562hk, dess enkelkoppliga växellåda har rappats upp för snabbare kugghjulsskiften, en fixerad spoiler står i stram givakt på akterkastellet och canards, aerodynamiska små snuttespoilers liknande dem som återfinns på Porsche 997 GT3 4.0, har monterats i nosen.
Dessa tweaks har lett till den, om tiden godkänns, fjärde snabbaste produktionsbil-tiden någonsin runt Nordschleife. Sju minuter och fjorton sekunder. Imponerande. I den bubbla som Eifelbergens bergodalbanan ändock är.
En unik bil, LFA. På sätt och vis som utvecklad i ett vakuum, utan att utvecklarna har sneglat åt the usual suspects från Tyskland och Italien. Ursprungligen tänkt att konstrueras av aluminium fick konstruktörerna gå tillbaka till ritbordet när utkast nedröstades. Tillverkad av kolfiber med hjälp av en utav två existerande vävstolar i världen, är Lexus LFA en särling bland namnstarka och historiestinna konkurrenter. En egen konstruktion som lett till dess omfångsrika prislapp. Spelar ingen roll. LFA är en svart svan och en unik bil.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar