tisdag 20 mars 2012

Mercedes ger er SL65 AMG - debut för AMGs nya grillfasad

Inalles, en komfortabel power-primör för de väl besuttna och ja, den är fortfarande försedd med elektronisk storebrors-boja, med andra ord, den mäktiga V12an producerar fortfarande 1000 newtonmeter jämnt istället för de 1200-1300 den egentligen kan krama ur sig. Dock är denna urkraft numera parad med en någorlunda modern drivlina, då dessa tusen Nm tidigare inhägnats av Mercedes femväxlade granitblock till automatlåda. Numera färdas kraften genom Daimlers 7G-Tronic och dess sju växlar framåt.
  En intressant jämförelse är den W16-motor som bor i Bugattis Veyron. Med fyra turboaggregat tvångsandandes de sexton cylindrarna skapar den 1250 Nm... Tidernas största motor med minst svept slagvolym/Nm-ratio...?
 Nåväl. Antalet hästar stiger till 621, tiden till 100 kilometer i timmen anges till fyra sekunder blankt följt av 11.8 till dubbelhundra och vikten på åket har sjunkit med 170 kilo till 1950. En ansenlig viktminskning även om en turkisk cementsäck (50kilogram...) under två ton rimmar dåligt med Mercedes klassiska beteckning S(port)L(eicht)... Notera att detta är den första vagn som är försett med AMGs nya grillarrangemang med dubbla blad och Mercedes-stjärnan stolt i mitten.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar