Mercedes in-house trimmarfirma AMG, en gång för inte så länge sedan mest kända för att nedsänka största möjliga V8a i närmaste stjärnbeprydda bil från rullande bandet utan att ha en tanke på handling och körnjutning för att sedan ta lunch, har stakat ut sin närmaste framtid. Inom de kommande fyra åren skall de lansera sjutton nya modeller och varianter. AMG har bestämt sig för att bli en ansenlig spelare på den globala sportbilsmarknaden och ett ordentligt steg dit är onekligen att ha en produktportfolio modell omfattande med hjul passande alla och envar.
Däribland är den så kallade SLC, en SLS Junior som sägs göra debut redan 2014, maskinellt välhängd via en stereoturbomatad vinkel-åtta levererandes 550 häst och 700 newton, en vagn värd att följa. Intressant att Mercedes väljer att ladda denna 911-kombatant med så pass torrt krut ändå. Producerandes dessa prestandasiffror placeras den nära sin naturliga storebror SLS AMG.
Vars efterträdare (som redan har en intern chassikod, C198) spekuleras om med högst intressanta ordalag. Lägre vikt, från 1620 kilo till 1350 via generös användning av kolfiber (mycket mera kolfiber) och parat med en 6,2 liters V8a matandes bakhjulen med 650 hästkrafter, ser denna sportbil ut på papperet som den vagn SLS AMG egentligen skulle skapats som. Automobiliana måste understryka det faktum att Mercedes-AMG planerar att reducera vikten med så anseliga siffror som väldigt glädjande. Vikt dödar körglädje. Att AMG dirigerar brainpower i denna rikting är anmärkningsvärt uppmuntrande. Gordon Murray nickar leendes instämmande i sin T25a...
Nyckelorden inför Mercedes-AMGs framtid stavas dels en gemensamma plattformar, draget till sin spets är det tänkt att tre, enbart tre, plattformar skall utgöra bottenplatta för bakhjulsdrivna-, framhjulsdrivna- och SUV-fordon. Dels en gemensam push mot aluminium som chassimaterial. Se den nyligen lanserade SL som en första indikator åt vilket håll MB är på åt...
http://www.gtspirit.com/2012/02/19/a-glimpse-into-the-future-of-mercedes-amg/
http://www.autoguide.com/auto-news/2012/02/future-amg-detailed.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar