Tekniskt kommer Urus dela plattform med nästa generation Porsche Cayenne/Audi Q7 och Bentleys ifrågasatta EXP Falcon-SUV, dock med hundra kilo mindre för den mest dynamiska upplevelsen i klassen. En ögonbrynshöjare är att motorn med tillhörande växellåda och differentialer sägs lånas från Volkswagens hyllor. Den fyra liters V8 som hjälpandas med två turboaggregat sägs vara på den korta önskelistan över tänkbara kraftkällor. I Urus-trim sägs denna lösning producera omkring 600 hästkrafter och gissar Automobiliana, minst lika många newtonmeter. Mellan 7 och 800 känns som en rimlig gissning givet de tekniska förutsättningarna.
Allt detta både låter och smakar bra men med nästa generation Cayenne-byggstenar planerat på detta stadium, ger det ett lanseringsdatum i höjd med 2017... Kan Lamborghini fast-tracka projektet för alla kineser, mellanöstern-eser och ryssländare med kraft och premium-ness i blick...?
Och 2008s Evoque? Fyrdörrars sedanen vässad för att möta Astons Rapide, Porsches Panamera och Jaguars, BMWs och Mercedes mest välhängda erbjudanden? Lagd på hyllan för gott? Inte helt enligt Lambo själva, trots en avsaknad av lämplig plattform så kanske, kanske den har en framtid...
Evo
Autocar
CAR
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar