En intressant pressrelease från Nissan har nått oss där de förkunnar att ämna delta i 24-timmars på Nürburgring med en Nissan GT-R plockad direkt från produktionslinan. En uppmärksamhetsretande idè då i princip alla fordon är som deltar i detta race är hårdkokta tävlingsvagnar byggda för ren hjul-mot-hjul racing. GT-R:en i fråga är byggd till Track Club Edition-specifikation och innebär vissa uppgraderingar av stötdämparna, fälgarna (till underbara RAYS-diton), omkalibrering av ABS-, traction control- och ECM-systemet och annan finkalibrig racehårdvara från NISMO.
Som övergripande skäl till denna krigsförklaring från Carlos Ghosns företag ges att samla data för att utveckla GT-R över de kommande fem åren. Automobilana ser flera intressanta aspekter i detta uttalande och intention. Att plocka en reguljär GT-R och anmäla till ett 24-timmarslopp, på bergochdalbanan i Eifelbergen är, oavsett bakomliggande skäl, beundransvärt. Graden av "standardhet" kan gå att spekulera i, kommer bilen vara helt orörd eller race-tweakad på något vis?
Som PR är detta dock en win-win för Nissan. Överlever bilen så kommer Ghosn och co kunna trumma ut att deras bil, "standard! direkt från produktionen! titta titta!!" mötte tävlingspreparerat maskineri och höll huvudet hög. Skulle den säga upp sig på grund av race-stress så kan Nissan fortfarande förklara sig ur det hela med att bilen inte var förstärkt för het-blodad rattracing.
Oavsett, det som värmer Automobiliana mest är att Nissan ser GT-R som en modell med minst fem års livslängd och/eller utvecklingspotential kvar. Tack Carlos.
Chefsprojektledaren för GT-R, Kazutoshi Mizuno förklarar upplägget. Japanernas holistiska syn på engineering och "ingenting är omöjligt, det kommer bara vara mycket svårt och ta lång tid", är avunds- och beundransvärt i lika delar. Stoisk ingenjörskonst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar