måndag 23 april 2012

Introducing Lamborghini Urus

Så, äntligen har skynket dragits av från Lamborghinis SUV, kallad Urus efter någon fyrbent Ferdinand as usual. Varför en högbent fyrkrafsare? Lambo tror att en sådan bil kan komplettera deras line-up på ett mycket lukrativt och hälsosamt sätt, särskilt med de senaste årens utveckling inom denna nisch i segmentet premium-SUVar som tankefond. En premium-posh 4x4 skulle skänka Lamborghini ett avesvärt mått av ekonomisk stabilitet samtidigt som de exponerar märket mot en för Bologna-företaget helt kall kundgrupp(er). Läs in lite av Ferraris California-vinkel i detta resonemang. Så långt gånget är detta projekt att trots att den bil som visas upp kallas koncept, så har SUVen redan en intern produktkod, LB 736.

 Tekniskt kommer Urus dela plattform med nästa generation Porsche Cayenne/Audi Q7 och Bentleys ifrågasatta EXP Falcon-SUV, dock med hundra kilo mindre för den mest dynamiska upplevelsen i klassen. En ögonbrynshöjare är att motorn med tillhörande växellåda och differentialer sägs lånas från Volkswagens hyllor. Den fyra liters V8 som hjälpandas med två turboaggregat sägs vara på den korta önskelistan över tänkbara kraftkällor. I Urus-trim sägs denna lösning producera omkring 600 hästkrafter och gissar Automobiliana, minst lika många newtonmeter. Mellan 7 och 800 känns som en rimlig gissning givet de tekniska förutsättningarna.

Allt detta både låter och smakar bra men med nästa generation Cayenne-byggstenar planerat på detta stadium, ger det ett lanseringsdatum i höjd med 2017... Kan Lamborghini fast-tracka projektet för alla kineser, mellanöstern-eser och ryssländare med kraft och premium-ness i blick...?

Och 2008s Evoque? Fyrdörrars sedanen vässad för att möta Astons Rapide, Porsches Panamera och Jaguars, BMWs och Mercedes mest välhängda erbjudanden? Lagd på hyllan för gott? Inte helt enligt Lambo själva, trots en avsaknad av lämplig plattform så kanske, kanske den har en framtid...














Evo



Autocar



CAR


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar