torsdag 28 juni 2012

Hallelujah; Veyron Mk II bekräftad

Och denna gång är det inte någon anonym källa som citeras utan självaste Jens Schulenburg som innehar titeln chefsingenjör i Molsheim. Informationen som levereras är tunn men mättande. Utöver bekräftelsen att nästa Veyron faktiskt är under utveckling och att den också kommer bära samma namn (efter LeMans-föraren Pierre Veyron), så nämner han att den största utmaningen blir att reducera den avsevärda vikten som Mk1 dras med.

              På bilden nedan den Bugatti Veyron som Autoropa lade ut till försäljning 2008. Begärt pris; 15.5m


 Beroende på hur man räknar (vikt med eller utan vätskor) så väger en 16.4 två metriska ton plus minus en turkisk cementsäck (femtio kilo...) Som motmedel mot den avsevärda massan nämner han till exempel fälgar helt tillverkade av materialet du jour kolfiber. En onekligen rätt exotisk och pikant idè. Och därtil teknologiskt och ingenjörsmässigt väldigt Automobiliana...

Autoropas Veyron hade rullat 300 mil, då 2008. Om den såldes? A skall fråga sin kontakt men misstänker att bilen som lades ut för 5.5m utöver fabrikspris antingen finns kvar på lager eller köptes upp för att låsas in. Eller så var det Afzal Kahn, innehavare av tre Skalbaggar, som inhandlade den i rent spekulationssyfte...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar